zondag 16 januari 2011

Schoenmaker, houd je bij je leest!

Een bakker bakt broden, een houthakker hakt hout. Niet dat een houthakker geen brood kan bakken, maar het brood van de bakker zal vast sneller en goedkoper gemaakt zijn en lekkerder smaken. Mensen doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden zodat niet iedereen zich in alles hoeft te bekwamen. Het leven is eenvoudig. Of toch niet? Wanneer het gaat over wat ingewikkelder producten lijkt de natuurlijke neiging tot specialisatie opeens niet meer zo vanzelfsprekend. Het zal u niet verbazen, in de wereld van APS wordt nog wel eens lichtzinnig omgegaan met dit principe. 
Aan de ene kant komt het nogal eens voor dat organisaties die aan planning doen maar in het primaire proces niets met software hebben zich hieraan schuldig maken: Ze besluiten zelf een applicatie te bouwen om een planningsproces mee te ondersteunen terwijl er voldoende keus is tussen software leveranciers die zich  hierin specialiseren. Aan de andere kant zijn het diezelfde software leveranciers die op hun beurt buiten hun boekje gaan door zich te begeven op het vlak van de organisatieadviseurs en naast het maken van software ook organisaties gevraagd en ongevraagd van advies voorzien over de inrichting van hun planningsprocessen en de organisatieverandering die hiermee gemoeid is. 

Voor een goed verlopende APS implementatie zijn drie partijen onmisbaar. 
  • De klant: voor het inbrengen van alle organisatiekennis, proces kennis, organisatiedoelstellingen en visie
  • De software leverancier: voor het leveren van state of the art planningssoftware
  • De organisatieadviseur: voor het organiseren, begeleiden, en het inbedden in de organisatie.      
Een voorbeeld van een organisatie die dit concept helemaal heeft begrepen en succesvol haar ambities waarmaakt:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten