maandag 7 februari 2011

APS the battle: APS vs Business Analytics

In de reeks APS - the battle komt een aantal begrippen voorbij die allemaal iets met APS te maken hebben. Maar hoe verhouden deze begrippen zich tot APS? In deze blog: APS vs Business Analytics.

Business analytics, een ogenschijnlijk kleine stap van de vorige APS - the battle blog, waarin ik APS met Business Intelligence vergeleek. Immers, de term BI is uit, tegenwoordig dien je over BA te spreken, ook als je het over een doorsnee dashboard hebt. De voor de hand liggende conclusie zou zijn: APS = BI = BA.

Maar zo gemakkelijk maak ik me er niet vanaf. Ik heb me namelijk voor deze battle laten inspireren door het marketing apparaat van IBM. De woordkunstenaars hebben Business Analytics tegenwoordig opgesplitst in drie categorieen: descriptive analytics, predictive analytics en, jawel, prescriptive analytics. 

Descriptive analytics is de nieuwe term voor wat we vroeger BI zouden hebben genoemd. Predictive analytics kennen we onder een heleboel verschillende namen waaronder Advanced Analytics en Business Analytics. Prescriptive analytics was echter nieuw voor mij. Ik ken het alleen onder de naam... APS... 

"Prescriptive Analytics: A set of mathematical techniques that computationally determine a set of high-value alternative actions or decisions given a complex set of objectives, requirements, and constraints, with the goal of improving business performance." (www.ibm.com)

Nou ja, het dekt in elk geval een stuk af van wat ik APS zou noemen. Prescriptive analysis heeft een duidelijke focus op mathematische optimalisatie, wat zowel blijkt uit de beschrijving als uit de software invulling die ze eraan geven (ILOG). En daarmee verdient het wat mij betreft het predicaat APS net niet. 

APS gaat naast het mathematisch optimaliseren ook over het ondersteunen van beslissingen, simpelweg door inzicht te verschaffen aan de planner, door business rules te evalueren. Gewapend met de juiste data feiten is een planner vaak prima in staat om een goede planbeslissing te nemen, ook als er niet direct een optimum berekend wordt. En ook forecasting, als input van de wat meer lange termijn planningen, behoort wat mij betreft tot het domein van APS.

Je zou dus kunnen zeggen dat APS naast prescriptive analytics ook bestaat uit descriptive analytics en predictive analytics. Met andere woorden: APS = descriptive analytics + predicitve analytics + prescriptive analytics = business analytics. Het moet niet gekker worden...     

       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten