zondag 30 januari 2011

APS the battle: APS vs Business Intelligence

In de reeks APS - the battle komt een aantal begrippen voorbij die allemaal iets met APS te maken hebben. Maar hoe verhouden deze begrippen zich tot APS? In deze blog: APS vs Business Intelligence. 

APS en Business Intelligence (BI), voor sommigen ogenschijnlijk verschillende werelden, voor anderen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een definitie van BI geven valt niet mee, en ik zal me er ook zeker niet aan wagen. Maar over een aantal eigenschappen van BI zullen we het snel eens zijn. BI gaat over het verzamelen van gegevens. BI gaat over het analyseren en interpreteren van gegevens. BI gaat over patroonherkenning, over het modelleren van de wereld op basis van de data. BI gaat over het presenteren van gegevens en van resultaten van analyses. BI is een continu proces dat zich afspeelt in een omgeving waarin "een gebruiker" behoefte heeft om zijn omgeving op een overzichtelijke manier gepresenteerd te krijgen om op basis van dat inzicht op elk moment op de juiste manier te kunnen reageren en de juiste beslissing te kunnen nemen om zo zijn doel te kunnen realiseren. Van belang is dat de voornoemde "gebruiker" iemand is die beslissingen neemt binnen een bepaalde business context. Juist de inbedding in een dagelijks proces maakt dat binnen het BI veld beslissingen op alle niveaus worden ondersteund. Bovenstaande laat zich samenvatten in het volgende model. 

Bron: Arnout Arnzt, Capgemini

Laten we eens proberen om bovenstaand model toe te passen op APS. Neem als beinvloeder een planner die als doel heeft een planning te maken waarbij hij enkele KPI's als richtlijn voor de kwaliteit van zijn planning beschouwt. Wat hij van een APS systeem mag verwachten is dat alle relevante informatie vanuit omliggende systemen, naar ook vanuit de omgeving real time aan hem wordt getoond (observeren, verzamelen, presenteren), dat voorstellen worden gedaan voor zijn planbeslissingen (analyseren, interpreteren, presenteren), en dat regels of business rules zijn gemodelleerd en worden geevalueerd (verwerken van externe informatie en interpreteren en evalueren). Wat een APS systeem niet voor je doet is beslissingen nemen en executeren, tenzij de beinvloeder deze beslissing expliciet heeft gedelegeerd aan het systeem. Een APS systeem levert dus de informatie aan aan een beinvloeder op basis waarvan de juiste beslissing kan worden genomen die bijdraagt aan het bereiken van een doel. Als dat geen business intelligence is... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten